وزیر آموزش و پرورش در همایش بانوی ریحانه تاکید کرد:

هویت، امید، ایمان و خودباوری توسط معلمان نهادینه می‌شود‌

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که آینده ایران از هم‌اکنون در حال ساخته شدن توسط بانوان فرهنگی کشور است، تاکید کرد ضروری است بر اساس سند تحول بنیادین برای زنان فرصت‌آفرینی شود.

‌همایش بانوی ریحانه به‌مناسبت میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و بزرگداشت مقام شامخ مادر با هدف تکریم نقش زن موثر در نظام جمهوری اسلامی ایران، با حضور رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش در ‌تالار فرهنگ برگزار شد.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع زنان فرهنگی شهر تهران با بیان اینکه هیچ وقت فرصت حضور در جمع‌های فرهیخته حتی در این روزهای سخت، فرصتی نیست که بتوانیم آن را از دست بدهیم؛ گفت: «دریغ است که در آغاز سخن یادی نکنیم از شهدای حادثه تروریستی ۱۳ دی، جانبازان و مجروحان، یک کلاس درس کامل از معلم شهیده فائزه رحیمی تا 23 شهید دانش‌آموز ‌که در خون خود غلتیدند و به نام کلاس حاج قاسم در تاریخ ما ماندگار شدند و این راه عشق را حاج قاسم به ما آموخت».

وی ادامه داد: «حاج قاسم دارای ویژگی‌های بسیاری بودند که از بین همه این ویژگی‌ها، مهربانی ایشان بیش از هر ویژگی دیگری قابل تامل است؛ دلی به وسعت دریا و مهربان‌تر از هر کسی که فکر کنید. جمع دو صفت متضاد مهربانی و جنگاوری. کسی که برای صلح و آرامش‌ جهاد کرد. کسی که برای آزادکردن انسان‌ها فارغ از کیش، مذهب‌ و آیین‌شان جان‌فشانی کرد‌. او برای آزادگی و شرافت جنگید؛ عشقی که از خود نشان داد، شایسته احترام و قدردانی است».

صحرایی ضمن اشاره بر اینکه عشق حاج قاسم به مردم درس بزرگی برای همه ما است، افزود: «دیروز در مراسمی که برای شهدای کرمان برگزار شده بود، حضور داشتم. در آن مراسم گریه بود اما بیش از هر چیزی عشق، اراده و محبت بود؛ به گونه‌ای که مادر ۵ شهید می‌گفت "هر ۵ فرزندم باید فدای راه حاج قاسم می‌شدند"؛ ‌با اعتمادبه نفس سخن می‌گفت‌. علاوه بر این‌ها دانش‌آموزان بسیار دیگری نیز به شهادت رسیدند؛ به عنوان مثال دانش‌آموزی به نام زینب که در کنار مادرش به اسم معصومه شهید شده بود. آیدا دانش‌آموز خبرنگار پانا که همراه مادرش به شهادت رسیده بود. دانش‌آموز شهید دیگری علاقه‌مند به شغل معلمی که خواستار ادامه دادن راه حاج قاسم بود. به فضل الهی روایت این ۲۳ نفر یک روایت ماندگار در مدرسه‌های ما خواهد بود و اجازه فراموشی به آن را نخواهیم داد».

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه شان جلسه امروز بر تکریم مادران فرهیخته و فرهنگی است، گفت: «‌روز مادر، بهانه‌ای برای تکریم بانوان است، اما در واقعیت هر روز زندگی ما روز زن و مادر است؛ به عبارتی هر روزی که مهر در زندگی ما جاری است، روز مادر نامیده می‌شود. انشالله که خداوند متعال هیچگاه مهر مادران را از زندگی ما کم نکند».

وی ضمن اشاره بر آیه وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ خاطرنشان کرد: «در جهان معاصر دو نگاه با عنوان نگاه شرقی و غربی به زن وجود دارد. در نگاه شرقی زن در حاشیه و بی‌نقش، تنها کار‌ می‌کند‌. در نگاه غربی زن بازیچه و مورد سوءاستفاده و از فطرت حقیقت خود فاصله گرفته است. در میانه این دو نگاه، انقلاب اسلامی اتفاق افتاد که زن را بر صدر می‌نشاند و معتقد است که زن در کنار زن بودن و استواری بر فطرت الهی خود باید در جامعه و متن آن نیز حضور داشته باشد. براساس این‌نگاه زن می‌تواند مادر، همسر، مدیر، کارگزار فعال اجتماعی نیز باشد و همه این نقش‌ها در کنار هم امکان‌پذیر است. تنازع بین این دو و رویش این الگوی سوم آن چیزی است که دنیای غرب و حتی شرق را از آن می‌ترساند.‌ الگوی سوم الگویی است که زن را با عزت، با احترام، مستقل، هویت‌بخش و با هویت می‌داند؛ نه که او را وابسته به دیگری تلقی کند».

مدیران زن وزارت آموزش و پرورش باید بسیار بیشتر از تعداد فعلی باشند

صحرایی با بیان اینکه‌ نگاه انقلاب اسلامی به زن یک نگاه کاملا متعالی است،‌ ادامه داد: «انقلاب اسلامی همانطور که در بخش‌های دیگر حرف جدیدی را آورده است در نگاه به زن نیز حرف جدیدی آورده است که در این ‌نگاه ما هنوز با آرمان‌های انقلاب فاصله داریم و این واقعیت را می‌پذیریم و این نقص را جبران خواهیم کرد. اما نگاه انقلاب به زن بسیار بلند است و اگر ایرادی متوجه عملکرد ما با زنان است، این ایراد متوجه کارگزاران است و ارتباطی با انقلاب ندارد. زنان ما پس از انقلاب در ساحت اجتماعی و دختران ما در دانشگاه‌ها رشد چشمگیری داشته‌اند. رشد و پیشرفت‌های مرتبط با زنان نسبت به بقیه در ساحت میانه نه در هرم بالای مدیریتی بسیار چشمگیر‌ بوده است که با هماهنگی مشاور امور زنان تعداد مدیران زن وزارت آموزش و پرورش باید بسیار بیشتر از حال باشد. یکی از ماموریت‌های امور بانوان وزارت آموزش و پرورش، قطعا شناسایی زنان توانمندی است که توانایی مدیریت خوب برای حوزه ستادی را دارند. بنده با افتخار عرض می‌کنم اگر افرادی شناسایی و علاقمند به فعالیت بودند، حتما باید ضمن در نظر گرفتن علاقه‌مندی آن‌ها در رده‌‌های مدیریتی قرار بگیرند».

صحرایی ضمن اشاره بر جایگاه زن در سند تحول بنیادین، اظهار کرد: «در سند تحول بنیادین به این موضوع به طور جدی توجه شده است که یکی از جلوه‌های توجه ویژه به مقام دختران و هویت دخترانه این است که این سند تحول می‌خواهد دختران و پسران بر مبنای فطرت، استعداد خدادادی و توانایی‌های ذاتی خود رشد کنند. فرصت‌های رشد خوب و نقش‌آفرینی جدی را در جامعه بیابند و این سند از این حیث یک سند فرهیخته و بالنده است. آموزش مهارت‌های زندگی، زیست عفیفانه، توسعه هنرستان‌ها متناسب با نیازهای دختران ما و رشته‌هایی که در آن متبحر هستند، از سیاست‌هایی است که باید پیگیری شود».

۶۰ درصد کلاس‌های ابتدایی ‌توسط معلمان بانو اداره می‌شوند

وی با اشاره به وجود ۸ میلیون دانش‌آموز دختر در مدارس کشور، آن را ظرفیت بی‌نظیری برای آینده کشور دانست و گفت: «بیش از نیمی از کل کارمندان آموزش و پرورش بانوان هستند که افتخار بزرگی برای آموزش و پرورش است و اکثر این بانوان معلم هستند؛ معلمانی که گوهر جامعه و فرزندانمان را به آن‌ها سپردیم. امروز بالغ بر ۶۰ درصد کلاس‌های ابتدایی ما توسط معلمان بانو اداره می‌شوند و پسران و دختران ما را معلمان مادرانه تربیت می‌کنند. بنابراین گزافه نیست که اگر بگویم آینده ایران از هم‌اکنون در حال ساخته شدن توسط بانوان فرهنگی کشور است و هر شخصی آرزویی برای آینده کشور دارد، باید بانوان فرهنگی را خطاب قرار داده و از آن‌ها بخواهد که فرزندان آینده ما چگونه باید باشند. سن ۷ تا تقریبا ۱۳ سالگی که کودکان در اختیار معلمان هستند، سن ساخته شدن آینده کشور است و از این حیث شما عزیزان معماران آینده کشور هستید و تمدن پیش‌روی ما دستپخت شماست».

مقام عالی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آینده و مولفه‌های کشور اعم از اقتصاد و سیاست کشور دست‌پخت معلمان است، اذعان کرد: «چشم امید همگان به بانوان فرهنگی کشور است که چه آینده‌ای را برای کشور رقم می‌زنند. براساس سند تحول بنیادین اینکه ما انتظار داریم کودکان ما با‌هویت، شجاع، مومن، ایثارگر و ازخودگذشته، ماهر و کارآفرین، وطن‌دوست جهانی‌اندیش باشند و به خود، خدا‌، خلق و خلقت احترام بگذارند، از طریق شما معلمان رقم خواهد خورد. سرمایه‌های‌ ساخت آینده کشور بی‌شک معلمان هستند و در این بین معلمان بانو بیش از هر شخص دیگری نقش‌آفرین هستند؛ زیرا دانش‌آموزان ابتدایی زیر دست و در دامان شما درحال رشد و پرورش هستند».

وی با تاکید بر امید و امیدآفرینی گفت: «در صورت توجه به همه مولفه‌های کشور متوجه پیشرفت کشورمان خواهیم شد که این رشد فزاینده است اما جو جامعه اینگونه نیست؛ ‌دلیل آن بسیار شفاف است و جو ناامیدی که توسط رسانه‌های غربی پراکنده و ایجاد می‌شود، جو بسیار سنگینی است. کدام کشور جهان همانند ما بیش از ۲۰۰ شبکه ماهواره‌ای همزمان بمباران منفی اطلاعاتی را بر سرش آوار می‌کنند؟ و کدام کشور جهان قریب به ۱۰۳ شبکه معاند بر علیه او حرف می‌زنند؟ جرم ما چیست؟ ما تنها یک گناه بزرگ استقلال‌خواهی کرده‌ایم. ما عمیقا خواستار استقلال بودیم و این موضوع بهانه‌ای برای قرارگیری همه جهان بر علیه ماست و با وجود این هجمه‌ها امروز به قله نزدیک شده‌ایم. گزارش اخیر سازمان اقتصاد جهانی و بانک جهانی مبنی بر ‌پیشرفت‌های مختلف برای کشور است‌».

هویت، امید، ایمان و خودباوری توسط معلمان نهادینه می‌شود

صحرایی ادامه داد: «کار ما معلمان در بحث جنگ روایت‌ها بسیار مهم است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، کشور باید در ۳ جهت استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی و از همه مهم‌تر استقلال فرهنگی پیشرفت کند. امروز هیچ معادله‌ای در هیچ نقطه‌ای از جهان حتی شرق و غرب عالم بدون نقش‌آفرینی ایران به نقطه مقصد نمی‌رسد و این برکت انقلاب اسلامی ۴۵ ساله و جوان ما است. خیلی از شما جنگ را به خاطر ندارید، اما کسانی که جنگ را تجربه کردند، می‌دانند که ‌چه بودیم و به چه رسیدیم. استقلال اقتصادی که الحمدلله در مسیر آن قرار گرفتیم و در وابستگی به نفت به وابستگی زیر ۳۰ درصد رسیده‌ایم‌ و جراحی‌های بزرگی در اقتصاد ما لازم بوده و خواهد بود و تلاش ما در بر طرف کردن آن‌ها است. از دو سیاست قبلی، سیاست فرهنگی بسیار مهم‌تر است و با دستان با کفایت معلمان محقق خواهد شد. هویت، امید، ایمان و خودباوری توسط معلمان نهادینه می‌شود و در بین همه معلم‌ها معلمان بانو از همه نقش‌آفرین‌تر هستند. این نقش، نقشی سترگ و مهمی است و امید، امروز نیاز واجب ماست. بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری ریشه‌ای‌ترین جهاد، امید است. امید موتور تحرک، موتور محرکه به سمت جلو، موتور اقدام و موتور پیشرفت است‌».

مقام عالی وزارت آموزش و پرورش یکی از دستاوردهای امید را‌ مشارکت اجتماعی دانست و گفت: «افراد دارای امید، افرادی مشارکت‌پذیر، مشارکت‌جو و مشارکت‌طلب هستند. افراد امیدوار دست به تغییر می‌زنند در حالی که انسان ناامید هیچ حرکتی نمی‌کند. امروز امید نیاز ما و منشا و منبع امید، معلمان هستند که در دل نوجوانان، جوانان و حتی کودکان بذر امید را می‌کارند و می‌پرورند که قطعا سازندگی ایران را تضمین خواهند کرد. مشارکت از آن جهت که آغازگر تحول است، بسیار دارای اهمیت است. امروز پیشرفت کشور موضوعی است که همه بر سر آن اتفاق نظر داریم و تنها راه پیشرفت کشور امید‌داشتن و امید‌دادن است؛ البته نه امید واهی بلکه امید واقعی که را می‌بینیم و وجود دارد».

وی بر مشارکت حداکثری خانواده بزرگ آموزش و پرورش در انتخابات تاکید کرد و گفت‌: «‌دشمن ‌خواستار عدم مشارکت مردم در انتخابات است. این موضوع مهمی است که انشالله همه دست در دست هم آینده را می‌سازیم. تقاضای من از معلمان سراسر کشور که نقش مرجع و جریان‌سازی دارند، جلب مشارکت همگانی دانش‌آموزان است؛ چراکه پاسخ دشمن را باید با مشارکت بدهیم».

صحرایی افزود: «من در مراسم این شهیده بزرگوار عرض کردم که این دختر جریان‌ساز بود و یک پایتخت را تکان داد و نوشته‌هایی در حسرت شهادت دارد که نشان از تربیت متعالی دانشگاه فرهنگیان است که چطور یک دختر ۲۰ساله در حسرت شهادت است. حضور در صحنه و میل به تغییر توسط مردم از ویژگی‌های ممتاز دموکراسی مردم پایه یا دین پایه است که مردم باید تغییر ایجاد کنند و این تحرک باید توسط مردم محقق شود».

وزیر آموزش و پرورش در پایان ضمن اشاره بر بیانیه گام دوم انقلاب افزود: «این روزها به آستانه صدور بیانیه گام دوم نزدیک می‌شویم و انتخابات امسال در آغاز ۵ ساله دوم بیانیه گام دوم در حال برگزاری است. گام اول ۴۰ ساله و سرتاسر پیشرفت و امید و در عین حال تجربه ‌بود. این بیانیه می‌گوید ما در ۴۰ سال چه کارها، قوت‌ها و نقص‌ها را تجربه کردیم و از آن تجربه باید استفاده کنیم. هنگام مشاهده بیانیه در‌می‌یابیم که چه مقدار بالندگی و فرهیختگی در آن وجود دارد. بیانیه گام دوم نقد را برکت انقلاب اسلامی می‌داند، از این‌رو ما خطا کردیم که راه نقد را کم کردیم. راه نقد باید باز باشد ما باید نقد کنیم که نقد نوعی برکت است؛ چراکه نقد مایه پیشرفت کشور است و خود بیانیه گام دوم نقدی منصفانه از چهل ساله اول است؛ که افتخار‌ نسبت به گذشته و امیدواری نسبت به آینده ماحصل آن است. این روزها که در آستانه صدور آن هستیم، روح تغییر در این بیانیه توسط مردم محقق می‌شود؛ یعنی مردم می‌توانند با انتخاب دولت‌مردان و نمایندگان خوب، کشور را به اعتلاء برسانند. هر چیزی در کشور بر عهده مردم است و مردم می‌تواند آن را انجام دهند و معلمان یکی از گروه‌های مرجع رسمی کشور و موتور محرک مردم هستند که به برکت ماموریت انسان‌سازی همواره مورد احترام ملت و درون مردم را نورافشانی می‌کنند».   به نقل از خبرگزاری پانا